Zielony podjazd i parking - jak stworzyć piękną aranżację przy domu
Nie
zawsze podjazd do przydomowego garażu musi być jednolitą nawierzchnią. Może być
też … zielonym dywanem prowadzącym wprost na posesję. Do stworzenia takiej aranżacji
doskonale nadają się ażurowe płyty betonowe, w których otworach można posiać
trawę.
Zielony podjazd ma nie tylko walor wizualny,
ale także szereg niezwykle ważnych funkcjonalności. Niewątpliwą zaletą
ażurowych płyt betonowych jest zwiększenie powierzchni bioaktywnej na posesji.
Jest to niezwykle pożądane działanie ze względu na zmniejszające się
przestrzenie zielone w miastach. Atutem tego rodzaju rozwiązania jest też bezpośrednie
odprowadzanie wód opadowych do gruntu, co zmniejsza możliwości podtopienia domu
czy garażu, a także ogranicza konieczność rozbudowywania odwodnień liniowych.
Ponadto odpowiednio nachylona nawierzchnia ażurowa szybciej schnie, co jest
korzystne z punktu widzenia przyczepności kół pojazdów do nawierzchni. Liczba
argumentów przemawiających za budową podjazdu do garażu właśnie z tego rodzaju
materiałów, oprócz efektu estetycznego, jest dość duża. Jakie rozwiązania są dostępne na rynku?
Kwadrat czy koło?
Gdy budujemy nawierzchnię z płyt
betonowych, na której będzie odbywał się ruch kołowy, z istotnych parametrów
liczy się przede wszystkim grubość elementów. Uznaje się, że komponenty o
grubości 6 cm są odpowiednie do przeniesienia obciążenia samochodu o masie do 3,5
tony. To absolutne minimum. W przypadku, gdy po podjeździe czy placu będą poruszać
się ciężkie pojazdy, w tym na przykład maszyny budowlane czy rolnicze, wskazane
są elementy o grubości 8 lub 10 cm. Płyty ażurowe, które są tworzone głównie z
myślą o parkingach, również tych miejskich, posiadają właśnie takie wymiary.
Zasada jest prosta: im grubszy element, tym większe obciążenie jest w stanie
przenieść. Jest to najważniejszy parametr, który należy wziąć pod uwagę,
planując budowę podjazdu.
Abstrahując od uwarunkowań stricte
technicznych, przy aranżacji przestrzeni wokół posesji niezwykle ważny jest
również wygląd płyt. Gama produktów w segmencie płyt ażurowych nie jest tak
szeroka, jak w przypadku pełnych. U wiodącego producenta prefabrykatów
betonowych Polbruk, można znaleźć je w dwóch wydaniach: Greengo i Meba.
Pierwsza z nich posiada geometryczny kształt i występuje w odcieniu szarym oraz
grafitowym. Każda płyta ma wymiar 40 x 40 cm i posiada okrągłe otwory, które
zostały połączone prostymi bądź lekko falującymi liniami. Alternatywę dla
Greengo stanowi Meba. Jest ona dostępna w trzech kolorach – szarym, grafitowym
i czerwonym oraz w wymiarze 40x60 cm. Meba również ma geometryczną formę, z
taką różnicą, że otwory mają kwadratowy kształt. Właśnie w nich można posiać
trawę, dzięki czemu osiągniemy pożądany w architekturze kontrast szarej,
stonowanej nawierzchni z żywą zielenią. W ten sposób można uzyskać efekt
zielonego kobierca pod bramą garażu, a także stworzyć przestrzeń bioaktywną.
Inne
wypełnienie, ale nadal zielono
Jeśli nie jesteśmy przekonani do wysiewania
trawy w otworach ażurowych płyt betonowych, alternatywnym sposobem na ich
wypełnienie jest użycie drobnego grysu. Dla uzyskania ciekawszego efektu
wizualnego najlepiej dobrać taki, który nieco różni się barwą od koloru płyty.
Oryginalnym pomysłem na zachowanie zielonej
przestrzeni na podjeździe jest wykonanie z płyt ażurowych, pasów odwzorowujących
rozstaw kół samochodu i obsianie trawą przestrzeni pomiędzy nimi i po ich obydwu
stronach. W realizacji takiego zamysłu może pomóc jeszcze jedno interesujące rozwiązanie,
które nie posiada tak dużych otworów jak Greengo czy Meba, ale stanowi ciekawą
alternatywę. Jest nim Polbruk Ekol – kostka betonowa z charakterystycznymi
wypustkami na bokach, które gwarantują odpowiednie usytuowanie elementów w
rzędzie. Najczęściej szczeliny pomiędzy ułożonymi elementami są wypełniane
ziemią lub grysem, co pozwala na wsiąkanie wody w grunt. Tym samym powstaje
mini przestrzeń bioaktywna. Ekol jest bardzo oszczędny w formie, ascetyczny i
świetnie pasuje do nowoczesnej architektury, gdyż posiada kształt kwadratu o
boku 20 cm, gładką fakturę, a także występuje w dwóch odcieniach szarości
(kolor szary i grafitowy). Ułożony na większej powierzchni podjazdu lub na
szerokość rozstawu kół, przywodzi na myśl nieco industrialne klimaty spotykane
w fabrykach z przełomu XIX i XX wieku. W niektórych z nich ciągi komunikacyjne
wykładano żeliwnymi płytami o deseniu przypominającym kartkę w kratkę.
Płyty ażurowe to interesująca alternatywa
dla jednolitej nawierzchni zbudowanej z pełnych płyt na podjeździe do garażu.
Tylko od wizji projektanta zależy, jak zostaną ułożone, czy przestrzenie między
nimi stworzą „zielony dywan” i jak będzie on duży.
Polbruk
S.A. – to największy
obecnie na polskim rynku producent kostki brukowej i wyrobów
drogowych w Polsce, stanowi część
międzynarodowego koncernu CRH plc – jednego z kluczowych dystrybutorów
materiałów budowlanych na świecie. W ofercie Polbruk znajdują się produkty z
segmentów - Styl, Klasyka, TOP oraz rozwiązania przemysłowe, wykorzystywane do
budowy placów, deptaków, parkingów i chodników w całej Polsce. Polbruk SA jest
laureatem nagrody Superbrands Polska 2020.
O firmie
Komentarze
Prześlij komentarz