Bio Certyfikat musi się zgadzać
W
XXI wieku, gdy powoli mija oszołomienie i zachwyt zachodnią kulturą masową wraz
z jej hipermarketami i fast-foodami, społeczeństwo coraz częściej zwraca się ku
naturze, a co za tym idzie – ku produktom ekologicznym. Tendencja ta już dawno
wychwycona została przez producentów żywności, jednak nie wszystkie firmy,
tytułujące swoje produkty mianem ,,EKO” lub ,,BIO” spełniają kryteria wyrobów
ekologicznych. Jak więc rozpoznać te prawdziwe?
Produktem
ekologicznym nazwać możemy wyrób, który spełnia wszystkie wymagania jakościowe
oraz którego produkcja przebiegała wedle ściśle określonych zasad. Reguły takie
wyznaczane i weryfikowane są przez
Rozporządzenia Komisji i Rady Europejskiej. W Polsce na ich podstawie produkty,
aspirujące do miana ekologicznych, sprawdzane są przez jedenaście jednostek
certyfikujących, upoważnionych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które,
jeśli wszystkie wymogi zostaną spełnione, przyznaje certyfikat rolnictwa
ekologicznego. Licencjonowany produkt badany jest na każdym etapie produkcji:
od zasiania pola poprzez proces przetwarzania zbiorów aż po zamknięcie
opakowania. Znaczy to, że rośliny, z których wytworzony został artykuł, rosły
na ziemi nienawożonej sztucznymi środkami ochrony roślin, a te nie zostały potraktowane
pestycydami. Dodatkowo produkty takie są wolne od GMO, czyli organizmów o
zmienionym sztucznie genomie, zakazanych substancji ochrony roślin czy innych
niedozwolonych komponentów. Jeśli wyrób spełni wszystkie wymagania, może
posługiwać się specjalnym logotypem gwarantującym konsumentowi ekologiczność
produktu.
Jeśli podczas zakupów pojawią
się wątpliwości co do prawdziwości określenia BIO na produkcie, wystarczy
zapytać sprzedawcy, który powinien udzielić satysfakcjonującej odpowiedzi.
Jeśli jednak nie udzieli stosownych informacji, konsument ma prawo zwrócić się
z takim pytaniem do samej firmy lub jednostki certyfikującej, której nazwa
powinna być widoczna na opakowaniu produktu. Od 1 lipca 2012 r. obowiązuje nowe
logo rolnictwa ekologicznego: na jasnozielonym tle widnieje liść, złożony z 12
gwiazdek. Poza takim logotypem, na etykiecie produktu ekologicznego znaleźć się
musi także nr identyfikacyjny odpowiedniej jednostki certyfikującej oraz oraz
nazwa i adres producent lub sprzedawcy.
Moda na ekologię jest z pewnością
zdrowsza od minionego trendu na zachodnie fast-foody, jednak podążając za nią
warto być także świadomym konsumentem, selekcjonującym z obszernego rynku
spożywczego tylko artykuły najwyższej jakości.
Komentarze
Prześlij komentarz